Kraniosakral terapi til heste
Jeanette afhjælper skævheder og spændinger hos heste
Kranio Sakral terapi kan både bruges forebyggende og som behandling
Kranio Sakral terapiarbejde kan bruges til alle typer heste og ponyer, uanset alder og brug. Det kan bruges ligeså snart man oplever en ændring i adfærd og/eller bevægemønster. Heste gør aldrig noget uden grund og ofte er grunden til en ny konfliktadfærd eller forringelse af bevægemønster, problematikker i kroppen. Med Jeanettes mangeårige erfaring og nørderi indenfor udstyr, foder, management, træning og indlæring, kan hun se bredspektret på hesten, når hun tilser hestene, og hvis hun ikke umiddelbart finder årsagen til sit besøg i hestens krop, vil hun ofte kunne finde den i andre aspekter af hestens liv via grundig dialog med ejeren.
"Jeg elsker når jeg får lov at komme til hestene som forebyggende foranstaltning, for så kan vi opdage og ændre på omstændighederne, inden det når at blive et problem eller en skade! Hvis hesten er i et forløb, er min erfaring at 2-3 besøg med 3-5 ugers mellemrum er yderst effektivt og fyldestgørende. Enkelte afviger fra denne statistik, nogle er flyvende efter 1 besøg, andre skal have 1-2 besøg udover de 2-3 og så er der de få, hvor jeg bliver nødt til at sende dem videre til dyrlæge. Dem prøver jeg at spotte så hurtigt som muligt, hvis jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg kan hjælpe dem, så de hurtigst muligt kan få rette hjælp."
Skævhed er det problem, Jeanette oftest ser
"Ofte er det skævhed, der er problemet og ejeren reagerer på, at hesten ikke er lige god på begge sider. Det er ikke så underligt, da ingen er skabt symmetrisk fra naturens side, heller ikke os mennesker. Og når hestens dårlige side så påvirkes af en problematik i kroppen, eller fra rytteren, der heller ikke er symmetrisk, eller sadlen ikke sidder ordentligt, så forstærkes den dårlige side desværre.
Den oplevelse, der står hårdest printet i min hukommelse, er en ung DV vallak, jeg havde i hænderne kort efter, jeg var eksamineret. Den stod voldsomt skævt i sit bagparti og havde fået en aflastningsskade. Den var gennemgået af andre terapeuter og dyrlæger, men intet virked,e og den var tæt på at ryge til forsikringen. Han blev lige i sit bagparti efter 2 besøg af mig og dét syntes jeg, var vildt! Han er stadig lige i kroppen den dag idag!”
Hesten er et byttedyr
"Rigtig mange ejere får en AHA-oplevelse, når de oplever deres hest fra en helt ny side og får forklaret hvordan det påvirker et byttedyr, at få løsnet spændinger, rettet skævheder og dermed optimeret hestens krop til at kunne løbe hurtigt væk fra "løven". Det gør noget godt ved hele deres system, ikke at skulle bekymre sig om den bliver spist som den første, fordi den ikke fungerer optimalt.
Jeg prøver så vidt muligt at guide ejeren til træningsplaner, tjek af sadel/hove/tænder, udstyr osv., alt efter hvad jeg finder under mit besøg. Ofte sender jeg også ejeren videre til en form for terapeut, for vi spejler os i hinanden, og ejerens problematikker i kroppen bør også adresseres, hvis det skal give holdbar virkning at hesten hjælpes”.
Heste har været en del af Jeanettes liv, siden hun var lille
“Jeg har haft heste som største interesse siden jeg var 5 år gammel og forstod, hvad en hest egentlig var for noget. Jeg kommer ikke fra en hesteinteresseret familie, men det stoppede mig ikke i at få hest mellem hænderne. Jeg cyklede rundt på Bornholm, hvor jeg er født og opvokset, for at få lov til at muge ud hos folk, strigle deres heste, ja bare være i nærheden af hestene sådan set. Jeg læste alle fag og skønlitteratur bøger der fandtes dengang på biblioteket, om og om igen. Jeg ville vide ALT, hvad der var at vide om heste. Jeg har siden haft egne heste, fra jeg blev konfirmeret og købte en ung travhest, der ikke duede til løb. Igennem årene har jeg stødt på mange forskellige problematikker. Især i mine år som staldpige/rytter i diverse professionelle stalde, hvor jeg har været ansat. Jeg har ofte ønsket jeg kunne hjælpe hestene selv.
I 2017 kom ideen til mig, efter at have haft en terapeut ude til en træningshest, og jeg så den effekt det havde. Dér vidste jeg, at jeg ville være Kranio Sakral terapeut til heste!
Jeg har aldrig været fascineret af de lidt mere direkte metoder, kiropraktik f.eks, så at kunne hjælpe hestene med denne meget blide teknik og form for terapiarbejde var perfekt! Og endelig fandt jeg min hylde i erhvervslivet efter aldrig at have taget en uddannelse”.
Jeanettes 3 fif til hesteejeren og rytteren
1: Lyt til din mavefornemmelse! Hvis du føler der er noget "off" ved din hest, så lyt til den fornemmelse. Den tager sjældent fejl.
2: Vær aldrig bange for at få second opinions, uanset om det er ved dyrlægen, smeden, terapeuten, sadelmageren, eller tandlægen. Ingen er perfekte i deres virke.
3: Klap dig selv på skulderen, hver dag. Det er hårdt at være hesteejer i denne tid, hvor der er så mange muligheder indenfor alle aspekter af dét at have hest. Du gør det godt, du gør hvad du kan og du gør, hvad du mener er bedst for lige din hest. Klap dig selv på skulderen for det!
Jeanette holder til i Thisted i Nordjylland, og hun vil jævnligt skrive om sit arbejde og sine "patienter" i sin gruppe her på Omnihorse.