Mød elite distancerytter Amanda Kalmeyer
Kom tættere på distancesporten
Amanda Kalmeyer er den yngste rytter i Danmark med mere end 5.000 distancekilometer under bæltet.
Her kan du lære mere om Amanda og den spændende disciplin, som hun virkelig brænder for.
Måske er distance noget for dig?
"Min mor har altid haft hest, så livet i stalden som ganske ung var en del af hverdagen. Som 8-årig fik jeg min første pony (en welsh cob/araber blanding), som jeg fik undervisning på og startede lidt dressur stævner på. Men dressurstævnerne trak aldrig rigtig min store interesse. Jeg ville hellere med min mor ud i skoven og ride rigtig langt og stærkt!
Som familie blev vi introduceret til distancesporten fra nogle bekendte, og som bare 9-årig, da sommeren kom, startede jeg en LB 36 km klasse på min pony. Efter et vel gennemført ridt sammen med min mor, blev vi bidt af en disciplin, som udfordrer rytteren og hestens udholdenhed og mentalitet. Det helt igennem fantastiske ved sporten er, at succes kræver seriøs træning, grundig forberedelse, stor viden, samt en god forståelse mellem rytter og hest.
Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg endelig havde fundet en disciplin, hvor jeg kunne ride frit og udfolde min interesse for at skubbe grænser både fysisk og mentalt. I nogle år red jeg diverse distancestævner på min lille pony, og hun gjorde det fremragende! Men da jeg var 12 år gammel, begyndte at jeg at hige efter længere distanceklasser og hurtigere tider.
Min mor havde nogle år tidligere købt en shagya araber som tidligere havde været brugt som jagthest. Han var en større og stærk araber - og han var hurtig. Min mor valgte at støtte mine voksende drømme og gav mig muligheden for at ride længere klasser på hendes araber. Hesten, Cargash, havde et kæmpe talent og var utrolig atletisk og i sammenspil med mine ambitioner og vilje så gik det stærkt mod succes i dansk distancesport."
De store ambitioner udviklede sig hen ad vejen
"Til at starte med vidste jeg bare, at jeg elskede at starte distancestævner – jeg havde derfor ikke de vilde planer som 9-10 årig. Men da jeg var så heldig at få Cargash som min hestepartner i distance, udviklede jeg hurtig nogle høje ambitioner for fremtiden. Jeg har adskillige titler og banerekorder som distancerytter og er den yngste i Danmark, der har rundet 5.000 godkendte stævnekilometer.
Jeg har redet forskellige steder i verden og har deltaget i nordiske mesterskaber, europamesterskaber og verdensmesterskaber. Jeg var flere år i træk Danmarks bedste young rider og har stadig den dag idag nogle af de bedste ridetider på de lange klasser blandt danske distancefolk. Cargash red jeg adskillige klasser på, men for at jeg kunne nå at ride så meget som muligt, blev min hesteflok udvidet med en masse araberheste. Hele familien bakkede mig op, og familien har rejst Europa rundt med mig og mine heste. Distanceridning er en teamsport, så uden deres støtte var jeg aldrig nået så langt i min ridekarriere. I dag er jeg 26 år og rider stadig distance på højt plan OG jeg er stadig heldig at have hele familiens og teamets opbakning."
Hvem har lært dig at ride? Og var der nogle værdifulde principper, du fik med på din vej fra dine trænere?
"Meget af min grundridning har jeg lært fra min tid på rideskole og min privatundervisning, da jeg senere hen fik min egen pony. Jeg lærte meget, da jeg fik privatundervisning, men helt ærligt, så var jeg aldrig rigtig glad for at ride rundt på en bane. Jeg kedede mig og ønskede altid mere fart. En af de sætninger, min ridelærer altid gentog flere gange på en undervisningsgang var: ”Hvad er det, du prøver at nå med den hastighed... toget?”
Udover at være rytter, er Amanda også akademiker og iværksætter
"Jeg er færdig med min kandidat i historie på Københavns universitet til december, men har en uddannelse under Dansk Rideforbund og Dansk Idrætsforbund som distancetræner. Ved siden af alt dette driver jeg en lille virksomhed, som sælger innovative hestesko der understøtter hestens naturlige bevægelsesmønster. Så jeg er en god blanding mellem akademiker, træner og selvstændig."
Hvordan ser en typisk dag i stalden ud for dig?
"Jeg har alle mine heste opstaldet ude hos mine forældre, og det betyder, at jeg bruger rigtig meget tid i stalden på at passe hestene. Jeg lukker ud og ind, klargør bokse og fikser folde. Men som distancerytter bruger jeg også rigtig mange timer i sadlen under træning. I modsætning til andre discipliner, som måske bruger en god time til træning, bruger jeg gerne mellem 2-3 timer pr. hest. Det at være distancerytter kræver mange timer og kilometer sammen med sine heste. Men jeg elsker hvert et minut. Dog kan det danske vejr til tider være en ekstra hård mental udfordring 😉
Nogle gange ville jeg dog ønske, at jeg havde hestene et sted, hvor der var fuldpas, for det ville give mig endnu flere timer til at træne i. Men alligevel synes jeg det er utrolig vigtigt at man følger sin hests rutiner og konstant holder øje med dens væsen og velvære. Det giver mig rigtig gode muligheder for at opleve mine hestes udvikling og mentale tilstand. Så alligevel er jeg dog glad for at jeg både håndtere dem under træning, men også under hverdagens mange rutiner."
Hvis man er helt ny indenfor distance – hvordan kommer man så igang? Hvordan kan man snuse nærmere til det?
"Er man interesseret i at starte distanceridning og ønsker at vide mere, er man altid velkommen til at kontakte mig. Dog kan man også læse en masse om disciplinen og finde reglementet på DRFs hjemmeside. Der er findes også forskellige mentorer rundt omkring i Danmark og dem kan man også finde på DRF's hjemmeside.
Distanceridning er for alle ryttere og heste, så det er bare at hoppe ud i det. Alle distancefolk er utrolig søde og hjælper altid gerne nye i gang."
Når man deltager til VM med 130 startende ekvipager, så kan det føles lidt som Roskilde Festival
"Den er svær. Jeg har rigtig mange gode oplevelser med mine heste. Men jeg har et stærkt minde fra min VM-deltagelse i Ungarn i 2009 som 16-årig. Jeg havde brugt utallige timer om ugen i månedsvis på at træne min hest op imod det krævende ridt på 120 km. Da vi så endelig stod dernede til VM med en hest i fantastisk form og med et stærkt mindset, blev jeg som rytter dog alligevel utrolig nervøs. Jeg havde aldrig før startet i en massestart med over 130 heste til start – og det skal lige siges at det jo var 130 af verdens bedste heste og ryttere. Cargash var frisk og vågen, og jeg var bange for hvordan han ville reagere, når starten gik få minutter efter.
Men jeg blev overrasket! Cargash red med op i massestarten, og selvom han var svær at holde og gik på, så kunne jeg mærke, at han var fokuseret på mig som rytter. I sådan nogle store massestarter bliver der skubbet på en fra alle sider. Det kan næsten sammenlignes med roskildefestivalen, hvor man bliver skubbet bagfra, men man kan ikke komme frem for masserne foran en. Man føler sig derfor hurtigt klemt. Men Cargash forsøgte hele tiden at balance mig på ryggen og ”gribe” mig hver gang jeg blev skubbet til siden. Den fornemmelse vi havde med hinanden, hest og rytter var fuldstændig uvirkelig. Vi blev nærmest ét.
Det var en ufattelige oplevelse at ride 120 km med over 18 km/t i gennemsnitsfart på en teknisk svær bane. At ride over den målstreg til VM placeret i den gode halvdel af feltet er et minde, jeg aldrig glemmer. Men det jeg virkelig husker er, hvor vildt det var, at have en så stærk hest, som en 16 årig pige under andre omstændigheder måske på ingen måde ville kunne holde, der alligevel konstant passede på mig under ridtet. De mange timer og træninger sammen man får som distancerytter med sin hest, skaber simpelthen så stærkt et bånd og connection."
Mange af mine heste er tidligere 'problemheste'
"Mange af mine heste er faktisk købt som ”problemheste” – og selvom jeg til tider er blevet kastet godt af dem, så er de i min verden blot misforståede heste. Disse ”problemheste” er bare heste, der ligesom mig synes, det er kedeligt kun at være på ridebanene. De vil ud og løbe stærkt! Når man så giver dem muligheden for at bruge deres energi på at løbe, så får man pludselig nogle helt fantastiske heste - der mentalt er så stærke, at de vil ride til verdens ende for dig."
Hvis du vil vide mere om distancedisciplinen og følge Amanda Kalmeyer, kan du se med i hendes Omnihorse gruppe Kalmeyer Endurance. Her vil Amanda også holde dig ajour med kommende workshops, som kan hjælpe dig igang med distance.