Stævnenerver, rideangst eller hæmmende perfektionisme

Pia Bjerre træner dig i at fokusere på det, der er vigtigst, når du træner og rider

Når vi som ryttere arbejder med os selv og vores mindset (tanker og følelser) samtidigt med den fysiske/tekniske træning, så er det vildt, hvad vi kan opnå.

Vi påvirker hestene mere end vi er klar over og når vi finder ro, selvtillid og er villige til at påtage os ansvaret og lederskabet, følger hestene os tillidsfuldt og bliver trygge til glæde for begge parter.

"Jeg arbejdede på et tidspunkt med en military rytter, som virkelig FRYGTEDE og HADEDE dressurstævner. Hun var nervøs, usikker og følte sig virkelig fysisk dårlig tilpas, når hun skulle starte dressurklasserne.

Efter blot én coaching session blot 2 dage før hun skulle starte dressur, hvor hun fik nogle helt konkrete øvelser – fik hun den bedste oplevelse og havde en rigtig succesfuld tur."

Her er de typiske udfordringer, ryttere plejer at søge hjælp til

Det spænder bredt - men nogle gengangere er usikkerhed, dårlige oplevelser med tidligere heste, manglende tid og motivation, fysiske skavanker fra f.eks uheld, ønsket om at kunne ride ture men manglende mod til at ride ud i terrænet alene. Utryghed hvis hesten er lidt "vågen". Eller rytteren har lav selvtillid i forhold til egne kompetencer og muligheder.

"Jeg har selv gået vejen gennem usikkerhed, dårlige oplevelser og manglende rideglæde, til i dag hvor jeg igen nyder livet på hesteryg og laver alle de gode og sjove ting sammen med min hest som jeg altid har drømt om, derfor ved jeg præcis hvad der virker (og hvad der ikke gør) og hvordan vi kommer op på hesten igen.

Når man er hestemenneske i hjertet, kan det virkelig være så frustrerende når vi ikke kan få det til at fungere og det smitter af på hele vores liv, familie, job, venner, selvværd, humør … ja bare ALT!

Men sådan behøver det heldigvis ikke at være.

Når du måske er kørt træt i ridningen, har mistet overskuddet, motivation og rideglæden eller blevet usikker og nervøs – hjælper jeg dig med at genfinde rideglæden. Jeg giver ryttere inspiration, konkrete øvelser, opbakning og hjælper dig med finde ind til kernen af problemet og hvordan du kommer videre, så du igen kan nyde tiden med din hest, uden at du behøver knokle eller bruge oceaner af tid og penge.

Jeg tilbyder forskellige workshops, e-kurser og foredrag hvor jeg inspirerer og hjælper ryttere til at genfinde motivationen og rideglæden, så du igen kan nyde livet på hesteryg.

Jeg er uddannet NLP Practitioner og sportscoach, og så er jeg den lykkelige ejer af en skøn Frieser vallak Anton, er aktiv rytter og har haft med heste at gøre siden jeg var 10 år. Min passion er at hjælpe ryttere til at kunne finde tid og mulighed for at nyde livet på hesteryg uden pres, stress, usikkerhed og nervøsitet."

Rideglæde og motivation kræver nogle enkelte tiltag

"Rytterens fokus og hvor stort ønsket om og villighed til forandring er, er afgørende for resultatet, når man vælger at bruge en mentaltræner og coach.

ALT kan lade sig gøre, hvis man er villig til at gøre det, der skal til for at flytte sig, prøve noget nyt og måske gøre tingene og tænke på en anden måde, end man plejer. Hvis vi gør som vi plejer, får vi også de resultater vi plejer at få - og hvis vi ikke er tilfredse med det, er vi nødt til at gøre noget andet for at ændre det. Det handler derfor meget om at bryde vaner og mønstre, og det kan være svært at gennemskue sine egne mønstre, fordi man har stirret på det så længe.

Man bør være åben overfor at tænke og gøre tingene på en anden måde og indstille sig på, at den største forandring sker inde i dig selv. Men det er ikke noget, man nødvendigvis ændrer i en håndevending. Derfor skal du være tålmodig med dig selv og din hest, det kræver tid, fokus, passion og beslutsomhed at ændre sine tanker og måden at gøre tingene på, men det bliver belønnet BIG TIME når du går "all in" og ikke giver op på halvvejen.

Hav tillid til processen og stol på, at det virker – mentaltræningens effekt er understøttet af flere videnskabelige undersøgelser. Men det skal bruges og implementeres i hverdagen, for at det har effekt.

Mine 3 fif til rytteren

Vær passioneret - hold fokus - giv aldrig op!

• TAG EN BESLUTNING og hold fast
  • Tænk positivt, FOKUSÉR på løsninger frem for begrænsninger
  • Der findes ikke mirakelkure – ALLE forandringer kræver både vilje og en aktiv indsats, men med hjælp bliver det både sjovere og nemmere, også når de sure dage dukker op - for de kommer jo også 😉

Den største forhindring for at opnå det, du drømmer om - finder du, hvis du kigger i et spejl 😅

Pia Bjerre Rytterfokus

Følg Pias gruppe her på Omnihorse, hvis du vil have sparring og inspiration til at fastholde og vedligeholde din udvikling og rideglæde 🦄