Mit liv med heste

Tania Højvang er passioneret med sine heste, og ambitiøs rytter og konkurrencerytter med imponerende resultater og titler som DM, NM, VM bag sig.

Rød islandsk hest

Det kan godt være, at Sólon var et hektisk køb, men det er et køb jeg aldrig har fortrudt. Sólon viste mig, at alt er muligt. At ordsproget: ”if you can dream it, you can do it” holder totalt. Og hvis du gør alt for din hest, gør den alt for dig. Sólon har været med mig – hele vejen!”

Ugens rytter-spotlight er denne gang islænderrytter Tania Højvang Jensen, der sammen med sin hest Sólon to gange i 2009 og 2011 har løbet VM guld ind i speedpas. Tania har siden gentagne gange markeret sig i toppen i konkurrencer i ind- og udland. 

Tania fortæller:

Mit første ord var ”hest” og dét, jeg ønskede mig mest, var en hest! Jeg er vokset op på landet med heste som min helt store passion, og hestene har fulgt mig lige siden. Jeg startede på rideskole så snart jeg kunne, og var samtidig så heldig, at flere af vores naboer havde islandske heste, som jeg begyndte at ride og træne.

Rød islandsk hest

Egentlig var det ikke specielt den islandske hest, der fangede mig, for som barn var jeg forelsket i alle heste. Islænderne var blot min mulighed, og derfor holdt jeg fast i dem. Allerede som 16-årig tog jeg en sommer til Island og arbejdede for en kendt islandsk træner, Einar Øder Magnusson. Helt vildt spændende og lærerigt!

Hjemme igen i Danmark , og efter gymnasiet, tog jeg tilbage til Island og arbejdede et år med heste. Da jeg kom hjem havde jeg haft åbent benbrud efter en rideulykke med en hest, som stejlede og væltede bagover, da jeg skulle sætte mig op, så jeg havde lidt forskelligt arbejde ved siden af undervisning og træning af heste.

Jeg var allerede på det tidspunkt helt klar over, hvad jeg skulle med mit liv, og så hurtigt jeg kunne, blev rideundervisning og hestetræning min primære levevej. Jeg tog i 2005 B- instruktør uddannelsen, og har siden arbejdet professionelt med træning og uddannelse af både heste og ryttere. Jeg er på det tidspunkt 22 og møder min kommende mand Torben i efteråret 2008.

Mit liv og min hverdag er nu som jeg altid har drømt om; fyldt op med heste fra morgen til aften 24-7.  Dagen starter med morgenfodring kl. 6.30 og slutter med natfodring kl. 21.30. På vores gård i Fredensborg har vi plads til ca. 25 heste, så vi har travlt, min mand og jeg. Vi har en skøn opvarmet rytterstue, en lille ridehal, 20 x 40 meter dressurbane og direkte adgang til skoven. Vi har gode folde, skridtbånd og vibrationsbånd fra Horsetrainer Relax og et stort smedeværksted, da vores virksomhed også tilbyder skoning og beskæring af alle typer heste.

Jeg rider næsten hver dag, men indimellem kalder kontoret og familien også. Vores to døtre er begge vilde med heste, den største, Frigg, på snart 13 år rider hver dag og er ved at blive en habil konkurrencerytter. Hun ligger i skrivende stund nr. 1 på den danske rangliste i børneflok og nummer 4 på verdensranglisten. Derudover hjælper hun meget til i stalden. Den lille på 5 år rider så tit, det er muligt og elsker heste og livet på landet mere end noget andet. Sidst hun fik undervisning af sin storesøster på Sólon informerede hun, at hun altså trænede så meget, fordi hun også skulle ride VM ☺

Tanias ældste datter Frigg på 13

Det er dejligt at kunne dele min passion med pigerne. At ride og være sammen med heste er jo mit liv og min passion, en del af mig, en del af min identitet. Uden hestene ville jeg bare ikke rigtig være mig. Jeg kan ikke undvære dem. Har jeg været forhindret i at ride et par dage, beder min mand mig gå ud og få redet, så jeg igen er til at være sammen med…

Vigdis

Tanias yngste datter på 5 år, Vigdis, sammen med hoppen Árborg frá Miðey

Tania og hendes heste

Udover at ride og konkurrere andre folks topheste, har jeg også mine egne. Min gamle avlshoppe Bylgja frá Hemlu fik jeg faktisk foræret af Einar Øder, som jeg arbejdede for på Island. Hun var meget smuk, havde virkelig gode bevægelser men var også ret vild, men jeg var vild med hende! Da jeg så styrtede med hende og brækkede benet, tror jeg, han fik ondt af mig, og forærede mig hesten. Hun var den første hest, jeg selv red til kåring, hun fik en god kåring og har siden fungeret som avlshoppe.

En anden hjertehest er min dobbelte verdensmester Sólon fra Strø. Det er en lidt længere historie. Det hele startede med, at jeg havde lånt ham af hans tidligere avler og rytter og skulle konkurrere med ham i 2007. Det gik forrygende og han løb hurtige tider med mig med det samme. Sólon er en *pashest, derfor snakker vi tider, og ikke karakterer til konkurrence.

Solon sort islænderhest

Sólon og Tania til VM i Berlin 2013 (fotograf: Mette Aagaard)

Alles øjne rettede sig mod Sólon og hans imponerende tider, og fordi han løb så hurtigt, begyndte der hurtigt at indløbe bud fra interesserede købere til ejeren. Heldigvis ringede han til mig og tilbød mig forkøbsret, og fortalte, at uanset hvad der skete, så måtte jeg ride ham sæsonen ud, som vi havde aftalt. Woow! Jeg sad nede på skråningen Hedeland til DM 2007 og tænkte inden jeg skulle ride: ”Hvis jeg skal købe denne her hest, så skal jeg købe den NU!

Jeg ringede til ejeren og sagde, jeg gerne ville købe ham med det samme og jeg behøvede ingen handelsundersøgelse, jeg tog ham bare præcis som han var, lige nu og her. For en ordens skyld, så nævner jeg lige, at det ikke er en købsmetode jeg på nogen måde kan anbefale. Men det hér var en altså en ganske speciel situation.

Præmier

Tania har vundet mange rosetter igennem årene i sin karriere med islandske heste 

Mit livs vildeste rideoplevelse

SÅ Jeg købte ham, og red derefter speedpas til DM og vandt. Vi blev udtaget til VM i Holland og blev nr. 8. Året efter vandt vi NM, så VM, NM igen og VM igen. Min største rideoplevelse og bedrift er klart at VM guld på Sólon i speedpas i 2009 og igen i 2011.

Solon som Nordisk Mester i 2010

Min mest markante rideoplevelse er fra VM 2011. Jeg kom som regerende verdensmester i speedpas, som er 100 meter pas på tid med flyvende start. I speedpas har man to gennemløb, hvoraf det hurtigste tæller.

Som regerende verdensmester skulle vi starte til sidst. Sólon så jo alle de andre heste forsvinde ned ad banen og ud af syne, så han var endnu mere tændt end han plejede og løb i galop! Vi fik derfor ingen tid. Men, vi tog stærk revance! For uden registreret tid i det første gennemløb skulle jeg starte først i det næste. Det blev et minde for livet!

Sólon løb det meste perfekte løb nogensinde og jeg var total høj og lykkelig! Men der kom igen tid!?  Vi ventede og ventede på tiden, og speakeren oplyste, at de blot skulle finde tidsresultatet i computeren…… Alle de andre havde redet, og nr. 1 og 2 havde løbet præcis samme tid, som jeg havde vundet med til sidste VM på 7,44 sek.  

Der dukkede stadig ingen tid frem, så det eneste de kunne gøre for mig var at lade mig ride om. Det gjorde vi, og vi tog de 100 meter i rekordtid, og vandt med 7,43 sek! Det var så vildt! En fantastisk intens oplevelse at være i ét med den ene hest og med det eneste for øje, at ride hesten bedst muligt, uanset hvad der sker omring dig!

Sólon viste mig at alt er muligt. At ordsproget ”if you can dream it, you can do it” holder. Og hvis du gør alt for din hest - gør den alt for dig. Det kan godt være, det var et hektisk køb, men det er et køb jeg aldrig har fortrudt. Sólon har været med mig hele vejen. I dag er han 26 år og har det stadig rigtig godt, han har nået at vise vores store pige hvordan rigtig hurtig pas skal føles, og nu fungerer han som min yngste datter Vigdis’ lærermester.

Det bliver så (desværre) ikke med Sólon, at jeg rider den næste toptitel ind, men jeg har mange flere VM titler, jeg skal vinde. Hvilke og hvornår, det må tiden vise. Det handler ikke blot om resultater, det handler i høj grad om hele fundamentet, der skaber muligheden for topkonkurrencerne. Det optimale mål er at kunne forstå hesten i en hver situation og guide den bedst muligt. Ikke kun når vi snakker top performance men også i al anden træning – tænk hvis man kunne snakke med dem!

Broget islænder

Tania med en af sine islandske heste

Ekstra:

*Pashest:

*En pashest er en hest som er virkelig god i pas og hurtig. Der er som udgangspunkt 7 forskellige discipliner i islændersporten, hvoraf 4 af dem kræver, at hesten kan gå pas og tre af dem tæller tiderne. Det er 250 meter pas, hvor man starter i startboks og rider to mod hinanden på tid. Speedpas hvor man er alene på banen og rider 100 meter pas på tid med flyvende start og så er der stilpas, som er en disciplin, hvor man får karakterer for udførsel, men hvor tiden også tæller. 

+ Mit bedste råd, der giver en glad hest/islænder i arbejdet

Sørg for at hesten trives optimalt fysisk som mentalt. Hav styr på din fodring, foldmiljø, staldmiljø, udstyr og smed. Mental trivsel kommer til udtryk ved en hest, som ved, hvad den skal gøre, for at presset (tøjle og schenkel) forsvinder. Så får du en rolig og tillidsfuld hest. Gør din træning gennemskuelig ved at være præcis i din timing og brug klare signaler, så hesten ved, hvad der er rigtigt og forkert.  

+ Et par gode råd fra dig om at ride islænder 

En islænder er en hest som alle andre heste. Dog har de lidt flere gear, som kan gøre det langt mere kompliceret, end det egentlig ser ud. Derfor er mit bedste råd, at man skal søge rådgivning hos en erfaren islændertræner. Uanset om man har redet ”store heste” før eller ej, er det en god ide. De rides anderledes og deres reaktioner er hurtigere og man kommer nemt til at blande gangarterne og få trykket lidt meget på speederen. Så find en kompetent rådgiver og træner, som du føler dig tryg ved. 

Complete Horses:

Complete Horses tilbyder almindelig skoning og beskæring af alle slags heste og ponyer samt skoning til heste og ponyer med specielle behov og sygebeslag. Derudover uddanner vi top konkurrence islændere, igangsætter og træner dem. Vi tilbyder opstaldning, kommission samt undervisning, coaching og videreuddannelse af ryttere.

Hvis du vil vide mere:

completehorses.dk

>> Læs også vores andre artikler <<