Mit liv med heste

Mai Tofte Olesen vidste allerede som barn, at heste lå i hendes DNA. Hendes gåpåmod førte hende direkte til arenaen, hvor hun konkurrerede side om side med verdens bedste dressurryttere

Rustique og Mai Tofte Olesen

Mai Tofte Olesen og den dengang 17-årige DV vallak Rustique

Ugens rytter-spotlight er denne gang dressurrytter Mai Tofte Olesen, der sammen med sin nu 19-årige DV vallak Rustique, har deltaget i DM, NM, Nations Cup, World Cup og som det
største World Cup Finalen i Omaha, USA i 2017. Det holdt hårdt, men det lykkedes heldigvis.

Mai Tofte Olesen har, siden hun overtalte sine forældre til at få lov til at gå til ridning, præsteret en imponerende karriere indenfor dressuren. Mai er oprindeligt uddannet optiker, men har trofast
fulgt sit hjerte og ønsket om et liv omgivet af heste og ryttere, og hun har gennem de sidste 20 år levet af at ride og undervise i dressur. Hør hendes fortælling om sit liv med heste:

"Jeg har altid været glad for dyr, og fattede sammen med en skoleveninde interesse for heste. Men ingen i min familie har redet, så jeg måtte bruge meget lang tid på at overtale mine forældre, før jeg fik lov til at gå til ridning. Men det lykkedes, og jeg har redet siden jeg var 10 år gammel. Det er 43 år siden.

Min første hest, Sanya, købte jeg for mine egne sparepenge, da jeg var 14 år. Da havde jeg redet en gang om ugen på rideskolehold, men hestene havde fået mit hjerte, og Sanya blev min første egen hest. Sanya var en "bondehest", jeg havde fået lov at passe på en gård. Jeg skulle selv betale alt til hende, så jeg havde travlt med avisjob, bagerjob, babysitting og rengøring. Mine forældre ventede tålmodigt på, at heste-interessen aftog, men næh nej, det gjorde den ikke, tværtimod!

Seks år senere, mødte jeg som 20-årig Alcazar. En flot treårig oldenborghingst. Det var kærlighed ved første blik. Jeg havde stadig Sanya, var lige begyndt på mit studie, og ville egentlig drosle ridningen ned. Men Alcazar skulle være min, og han blev købt for lånte penge, 25.000 kr. Sideløbende med studie og senere fuldtidsjob som optiker begyndte eventyret og mit professionelle liv med heste at tage form, og jeg har nydt hvert et øjeblik lige siden.

Alcazar og Mai Tofte Olesen

Mai Tofte Olesen og Alcazar ("Humlebien")

Alcazar! Han var som humlebien, der ikke vidste, den ikke kunne flyve og derfor gjorde det. Alcazar elskede at være på! Stævnelivet, at være midtpunkt, at blive klappet af. Jo større publikum, jo bedre gik han. Min ambition, da jeg købte ham, var at ride MB. Han havde ikke den store gang og var heller ikke så stor. Men han havde et kæmpe gå-på-mod. Da vi begyndte at ride hos Anne Grethe Törnblad gik det stærkt, og en dag red vi Grand Prix! Jeg husker fornemmelsen i kroppen, da vi red op ad midterlinjen til DM i Vallensbæk. Det var SÅ fantastisk!

Jeg har i dag fornøjelsen af at ride tre heste; Rustique, Horsebo Amarone og Almroths Santiago. Alle tre er Dansk Varmblod. Det har de fleste af mine heste været. Horsebo Amarone har jeg redet i 15 år. Han er 24 år gammel og pensioneret fra konkurrencer, men still going strong. Han er uddannet til Grand Prix og har startet til og med Intermediaire 1.

Horsebos Amarone

Horsebos Amarone

Santiago er 7 år. Jeg har haft ham i 1 år, og han er ved at blive gjort klar til MB. Jeg håber, han er min nye stjerne. Indtil videre har vi startet LA klasser med fine resultater, som lover godt for fremtiden.

Santiago og Mai Tofte Olesen

Almroths Santiago

Rustique er mit livs hest. Han går Grand Prix internationalt. Med ham var det kærlighed ved første ridetur! Egentlig var jeg ikke på udkig efter en ny hest, men en god veninde ringede og sagde, at jeg burde se ham. Da jeg satte ham i trav, var jeg bare ét stort smil. Aldrig havde jeg haft den fornemmelse på en hest. Jeg måtte eje ham!

Rustique

Rustique

Rustique har jeg haft i 11 år, og sammen med ham har min mand, Henrik, og vores søn Nikolai og jeg haft de mest fantastiske oplevelser til ridestævner rundt omkring i verden. Fantastisk at kunne dele oplevelserne med sin familie. Henrik, som til daglig er bankmand, er min groom og min fuldstændig uundværlige, praktiske blæksprutte.

Højdepunktet indtil nu er Rustiques og min deltagelse i World Cup Finalen i Omaha, USA i 2017. Det var helt utroligt og en smule uvirkeligt at ride ind i den gigantiske arena som en af de 17 ryttere, der havde kvalificeret sig det år. At ride morgentræning med de bedste af de bedste, Werth, Hester, Gal, Graves osv.

Det var en vild drøm, der gik i opfyldelse!

Jeg har fået så mange af mine store ønsker opfyldt. Redet mange af de store World Cup stævner, DM mange gange, Nordisk Mesterskab to gange, redet i Doha, Qatar til femstjernet luksusstævne. Det ultimative mål for en Grand Prix rytter er naturligvis OL.

Det mangler jeg stadig...!

Rustique

Rustique

Mai's bedste råd til glad hest:

• Variér træningen, så hesten ikke keder sig. Rid ud i naturen eller bare udendørs. Træn aldrig for hårdt og for længe, stop inden hesten viser tegn på træthed. Hold mange små skridtpauser.

• Rid hos en dygtig træner! Træn flittigt, ros din hest for alt, den kan roses for.

• Evaluér din træning, gennemtænk hvad der gik godt og mindre godt. Hesten er aldrig dum, måske er du ikke klar nok i signalerne. Hesten reagerer blot på dig, den prøver altid at gøre sit bedste ud fra de forudsætninger, den har.

• Vær selv i god form, så du kan indvirke bedst muligt. Hav mentalt overskud til træningen, ellers skridt en tur i stedet for.

• Sørg altid for korrekt tilpasset sadel, hovedtøj og udstyr.

• Drøm stort, og tro selv på det!

Vil du i kontakt med Mai? Så kan du gøre det her:

Facebook (Mai Tofte Olesen), Instagram (@tofteolesen) eller mail
([email protected])

Rustique

Rustique

Mai Tofte Olesen og Rustique i Emiraterne

Mai Tofte Olesen og Rustique i Emiraterne

>>Se de andre artikler<<