Mit liv med heste
Mød springrytter Kirstine på 17 år og hendes DV hoppe Wi Ti Amo
Af Liselotte Enggård Jacobsen
Hver uge bliver du introduceret for en Omnihorse rytter og hans eller hendes heste, indenfor flere discipliner - private som professionelle ryttere. Denne gang har vi sat spotlight på springrytter Kirstine på 17 år og hendes danske varmblodshoppe, Wi Ti Amo.
Kirstine fortæller:
"Min passion for ridning startede for ca. 10 år siden. Jeg var 7 år, da jeg sammen med en veninde begyndte at gå til ridning, som ret hurtigt blev til flere gange om ugen. Mine forældre kunne se, at jeg var total vild med heste og ridning, og der gik ikke lang tid før jeg fik fuldpart på en 1’er pony, vallakken Pajasso. Det var ham, som startede min passion for ridebanespring. Han var tidligere springpony, og havde erfaring. Jeg følte mig tryg, og vi var et super godt par. Jeg endte med at ride ham i omkring 4 år, indtil jeg blev for høj til ham.
Derefter fik jeg min første egen pony, Marrondales Country Love, i daglig tale kaldet, Marron. Vi var også et super team, og hun lærte mig en masse. Blandt mange skønne oplevelser er én af de absolut største, da vi var til D4 stævnet i Odsherred i 2017, hvor vi fik placeringer i samtlige klasser. Helt vildt - jeg svævede i flere dage efter! Jeg voksede og voksede, og jeg voksede mig for stor til Marron, og det var med blødende hjerte, at jeg måtte skille mig af med hende. Heldigvis fandt vi en rigtig god familie til hende, så jeg med ro kunne byde min næste hest velkommen ind i mit liv, hoppen Wi Ti Amo, der med et stangmål på 176 cm matchede mine 180 cm.
Jeg købte Wi Ti Amo i foråret 2018, og det var klart en omvæltning at gå fra pony til stor hest. Wi Ti Amo, kaldet Ti Amo i dagligdagen, er en dansk varmblodshoppe på 11 år efter Lambrusco Ask x Lobster. Hun er meget samarbejdsvillig i ridningen, både i spring og dressur, men hun er primært og udpræget springhest. Hun er en hoppe med meget personlighed og sine egne meninger, som undervejs har givet udfordringer i både ridningen og springningen. Det har givet os en del at arbejde med, og vi er sammen bare blevet bedre og bedre, og det er hele tiden målbart at se vores udvikling.
Jeg går i gymnasiet, og er hos Ti Amo dagligt efter skoletid. Udover springtræning, rider vi også i skoven og dressur på banen. Jeg har også snuset lidt til Straightness Training. Mit fokus i min ridning er, at blive en så dygtig rytter som muligt, samtidig med at det daglige arbejde stadig er sjovt for både hesten og for mig som rytter. Lige nu springer vi 110 cm til træning, og planen er snart at begynde at ride stævne igen efter en længere pause. Det er for mig vigtigt ikke at gå for hurtigt frem, og derfor springer vi ikke højere pt. Det giver ingen mening bare at sætte højden på springene op, hvis hverken rytter eller hest er klar. Men, det bliver vi, og vi er på vej..."
Hvilken hest har gjort størst indtryk på dig, og hvorfor?
"Der er ikke blot én, for alle de heste som jeg har mødt, har betydet meget for mig, og alle har de lært mig noget nyt, og forbedret mig som rytter."
Hvad er din hidtil største bedrift med heste eller ridning?
"Da min 1'er pony Marron og jeg startede D4 stævnet i Odsherred i 2017, hvor vi fik placeringer i samtlige klasser. Det var for vildt!"
Hvis du kunne opnå alt, hvad du ønskede dig med din ridning/hestetræning - hvad ville dit ultimative mål så være?
"Jeg ved ikke hvad mit ultimative mål er pt., da stævner ikke er det vigtigste for mig lige nu, men mere at vi udvikler os sammen. Men jeg vil rigtig gerne, at vi med tiden når op og ride 130 - 135 cm til stævne."
Snup Kirstine bedste råd:
- Lad dig ikke friste! Spring aldrig højere end hvad rytter og hest er klar til.
- Selvom man er springrytter, er dressur stadig en vigtig del af ridningen, da det er dér al grundridningen ligger.